StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Een jaar later aan de keukentafel in Nederland

Lieve allemaal,

Het laatste verhaal, de laatste stappen, het is voorbij. Wij zijn nu bijna weer 2 weken in Nederland en eerlijk gezegd valt het niet mee! Hier waren we vooraf al voor gewaarschuwd, maar toen konden wij daar alleen maar om lachen. Op het moment zitten we dus aan de keukentafel bij de ouders van Sten. Het voelt alsof wij over een aantal dagen weer verder moeten reizen, maar dat is helemaal niet zo! Heel raar, als het reizen inmiddels in je bloed is gaan zitten. Nee, het zijn weer de alledaagse zaken waar wij ons nu mee bezig houden en het woordje "moeten" horen wij ook zo ontzettend vaak (ja, Giny je had daar helemaal gelijk in). Het lijkt ook alsof hier alles stil heeft gestaan, mensen zijn nog steeds waar ze een jaar geleden ook waren en ook nog steeds bezig met waar ze toen ook mee bezig waren. En wij, ja wij hebben een jaar geleefd, genoten en zo ontzettend veel gezien. Er gaat geen dag voorbij waarin onze gedachten even terug gaan naar onze super fantastische wereldreis.......

Tijdens onze wereldreis hebben we 18 landen bezocht en dit hadden er natuurlijk meer kunnen zijn. Een wereldreis is een kwestie van keuzes maken en soms besloten wij om net even iets langer in een bepaald land of plaats te blijven hangen. Vele mensen hebben ons al gevraagd wat onze favorieten landen zijn en na lang discussiëren kwamen we tot de volgende top 5 (van landen, steden en leukste activiteiten). Dit lijstje is natuurlijk gebaseerd op onze ervaringen en gevoelens die wij op bepaalde momenten hadden. Onze voorkeur gaat duidelijk uit naar Azië, niet alleen vanwege het prijsniveau, maar ook vanwege het klimaat, de bezienswaardigheden, de mensen en het heerlijke eten. Het is alleen wel jammer dat er zoveel zuipende backpackers/verloren tieners rondlopen, maar als je die kunt ontwijken dan is Azië een soort van paradijs! Antarctica hebben we buiten beschouwing gelaten, want dat is toch wel iets heel bijzonders en valt niet in een lijstje in te delen volgens ons.

Top 5 landen:

1. Thailand
  2. China
  3. Nieuw- Zeeland
  4. Vietnam
  5. Bolivia

Gewoon een ticket boeken en op avontuur gaan en dan komen jullie er allemaal achter wat voorgeweldige landen dit zijn! De meest tegenvallende landen waren Argentinië en Australië. Hier hadden wij een hele andere voorstelling van, en de prijs- kwaliteit verhouding is ver te zoeken in deze landen. Voordat we naar Australië gingen, hadden we net 6 maanden in het spotgoedkope Azië doorgebracht. De overgang is voor ons waarschijnlijk te groot geweest. Daarnaast vonden wij dat er veel te veel dronken tieners rondliepen in Australië. Het is voor ons nog steeds een raadsel waarom er daar zoveel tieners rondlopen, de alcohol is afgrijselijk duur! Argentinië viel zo tegen, omdat het totaal geen Zuid-Amerika gevoel uitstraalt. Alles is zo toeristisch en nep, vooral in het zuidelijke deel van Argentinië. Daarnaast duurde die super dure busritten ook zo lang, er kwam geen eind aan. Ook kwamen wij net terug van Antarctica en dat hielp ook niet echt bij ons gevoel voor het land.

Top 5 steden:

1. Beijing
  2. Saigon
  3. Bangkok
  4. Buenos Aires
  5. Rio de Janeiro

Bovenstaande steden zijn gewoonweg het zeker waard om te bezoeken. In alle steden hangt gewoon een super geweldige sfeer. Waarbij in Beijing je ontzettend veel bezienswaardigheden hebt en in Saigon (Ho Chi Minh City) geweldige plaatsen hebt om lekker wat te eten en drinken met mensen die je tijdens je reis ontmoet hebt. Wat trouwens ook geld voor Bangkok die dat allebei in zich heeft. De steden Buenos Aires enRio de Janeirozijn super relaxed en geweldig om gewoon in rond te lopen en dan te genieten van de gebouwen uit de Spaanse en Portugesetijd.

Top 5 leukste activiteiten:

1. Skydiven in Nieuw Zeeland
  2. 4-daagse jeeptocht over de zout en hoogvlaktes van Bolivia
  3. Fietsen tussen de tempels van Angkor Watt
  4. Roadtrip Australië en Nieuw- zeeland
  5. Trekking Nepal

En dat zijn slechts 5 van de zaken die wij gezien of gedaan hebben. Ja, het skydiven staat met stip bovenaan. Dat was gewoon zo fantastisch met een geweldige adrenaline kick! En dan ook nog alle dieren die wij gezien hebben (en sommige geknuffeld)! Walvissen, tijgers, olifanten, panda's, zeehonden, pinguïns, koala's, kangoeroes, flamingo's etc. etc. Als je dan nog nagaat wat we allemaal nog meer gedaan hebben dan kan ons geheugen dat zelfs allemaal niet bevatten. Gelukkig hebben we vele mooie en geweldige foto's van al onze ervaringen!

Maar helaas het jaar is ten einde gekomen. In het afgelopen jaar hebben wij nog nooit zó ongezond gegeten en waren wij nog nooit zó sportief. Wat wel weer goed was, want dan kon dat ongezonde eten ook niet blijven hangen! We hebben een ontelbaar aantal kilometers wandelend afgelegd en hebben diverse trekkingen gedaan. De trekkingen in Nepal (Anna Purna circuit) en Chili (Torres del Paine) waren voor ons het zwaarst, maar ook het allermooiste. Dan zullen er ook mensen zich afvragen wat we geleerd hebben en wat we uit onze reis meenemen. Wij weten dat we het in Nederland goed hebben, maar ook dat er bepaalde zaken anders kunnen. Ook weten wij dat we onze grenzen kunnen verleggen en meer aankunnen dan dat wij vooraf gedacht hadden. Wij willen dan ook ons leven zo gaan inrichten dat (veel) reizen tot de mogelijkheden behoort. Het gevoel van vrij zijn, ontdekken en grenzen verleggen is namelijk gewoon geweldig! Maar waar we ook nog beter achter zijn, is dat wij elkaar nu door en door kennen, weten hoe we in elkaar zitten en dat we met zijn tweetjes de wereld aankunnen! Al hadden wij van tijd tot tijd het wel even met elkaar gehad.....

Wij staan nog steeds dubbel en dwars achter onze beslissing die we in 2010 hebben gemaakt en hebben een fantastisch jaar gehad. Wie daar meer over wil weten, ons wil spreken of een afspraak met ons wil maken kan ons bellen, mailen, schrijven, skypen en noem alles maar op. Het laatste verhaal is een feit en bijna ten einde. Wij hopen dat iedereen genoten heeft van onze verhalen en foto's, zelf ook reislustig is geworden en daarvoor mooie ideeën heeft opgedaan.

Tot slot nog een paar statistiekjes:

In het afgelopen jaar hebben wij:

"18 landen bezocht, 25 grensovergangen beleefd, in 111 bussen gezeten, 97 hotelbedden bevuild, 51 treinen/metro's gezeten, 36 taxi's/tuktuks gereden, 16 vliegtuigen genomen, 12 bootjes gevaren, 8 fietsen bereden, +/- 1500 flessen water leeggedronken, duizenden foto's gemaakt en vele euro's uitgegeven."

Liefs Sten en Madeleine

Tanya

Welkom terug!
Ik kan me voorstellen dat het pittig is om weer in Nederland te zijn. Succes daarmee.
En bedankt voor alle mooie verhalen!

Tim

Wat een geweldig mooi en realistisch laatste verhaal om mee af te sluiten!

Voor nu, succes in het heerlijke Nederland..;-)

Christy

Wauw! Ben gewoon plaatsvervangend trots op jullie! Hoop heel erg voor jullie dat jullie dit voor altijd mogen blijven herinneren en hoop ook voor jullie dat er nog meer van dit soort herinneringen gemaakt worden. Wens jullie heel veel sterkte met acclimatiseren, en als je nog even wilt 'ontsnappen', ik ken toevallig een klein eiland, bijna onbewoond... (geen kokosnoten/palmbomen)

mariska

Ja dat is even wakker worden uit een mooie droom!
Leuk dat we mee konden reizen.
Ik hoop jullie snel weer te zien.

groetjes

Theo ( VB - Lelystad)

om maar weer te wennen aan enige regelmaat.......... kom maar weer naar Lelystad en help ons verder in de tijd.

Gerrit

Tja. Wat zeg je dan? welkom thuis? succes met het oppakken van de draad?

In ieder geval wens ik voor jullie dat jullie het gevoel van vrijheid vast kunnen houden.

We spreken elkaar vast binnenkort!

Marian

Sten, ik heb in ieder geval genoten van jullie verhalen en foto's!

Groetjes Marian

Jorien

ooh nee jullie reis is alweer ten einde. Ik ga jullie mooie verhalen en foto's missen!!

Gertjan, Linda en Bridget

Bedankt dat wij mee mochten genieten van alles wat jullie het afgelopen jaar beleefd hebben.
Wij hopen dat jullie je leven zo kunnen inrichten dat het mogelijk blijft om te reizen.

Grxxxtjes,
Gertjan, Linda en Bridget

Gerrie

Dank voor jullie mooie verhalen in woord en beeld. Ik heb een beetje meegenoten van jullie wereldreis.
Tsja; en dan nu weer in dit natte, klamme landje terug.
Sterkte bij het acclimatiseren en welkom thuis...

Linda Haket

Wat leuk om jullie te mogen volgen het afgelopen jaar. Een hoop meegekregen van jullie avonturen en komend jaar toch ook een heel mooi vooruitzicht. Jullie gaan trouwen! Succes met die voorbereidingen.

groetjes Linda, Roelof en Vivienne

Jaap en Nattaphong

Wij zijn blij dat jullie genoten hebben van de wereld reis en als je langs wil komen zijn jullie altid welkom,
(ik zal well even besten opstapen voor dan)

Blom

Nog een keer, nog een keer!!! :) en dit vraaagt natuurlijk om een plv-samenzijn op een eiland zonder palmbomen..

Pieter

Bedankt voor jullie reisverslagen. Op deze manier reis je toch een beetje mee.
Ik hoop dat het snel weer mag wennen in Nederland

Groet,

Pieter