StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Argentina: they say it's a traveler's paradise...........

Lieve lezer,

Allereerst bedankt voor de leuke reacties op ons vorige blog. Wij zijn nog steeds verloofd en zijn al een beetje aan het brainstormen over het aanstaande huwelijk. Wij weten in ieder geval dat 2012, net als 2011 al weer helemaal vol met leuke dingen gepland staat.

Wij namen dus die dag de bus naar El Calafate en dat was weer een heel avontuur. Wij gingen eerst Argentinië uit om vervolgens Argentinië weer binnen te gaan. Je moet weten dat Argentinië een politiestaat is en dat maakt het reizen er zeker niet leuker op. Iedere bus wordt onderweg tig maal gecontroleerd en daardoor duurt het reizen ook zo lang. Daarbij komt ook nog eens dat de bussen zo belachelijk duur zijn voor toeristen! Het zijn zelfs de duurste bussen die wij tot nu toe hebben genomen. De bussen zijn goed hoor en de service ook, maar zeker niet beter dan in Peru, Bolivia of Chili. Naast de dure bussen zijn ook de toegangsprijzen van toeristische attracties voor buitenlanders buiten alle proporties. Ook de hotels in het zuiden van Argentinië waren peperduur en daarom sliepen wij maar weer in dorms. De toeristen hier zijn overwegend oud, grijs en welgesteld. Ook zijn er natuurlijk mensen van onze leeftijd hoor en zien wij naast de Hollanders weer veel Fransen, Israëliërs en Duitsers. Ook zijn wij naast de dure bussen,toegangsprijzen en hotelsdie oppervlakkige gesprekken met andere toeristen meer dan zat. Iedere toerist heeft een net iets sterker verhaal dan de andere. En waarom zeggen ‘alle' toeristen toch ‘hola' tegen elkaar?

Wij kwamen dus die nacht in El Calafate aan en werden netjes opgehaald bij het busstation. El Calafate is echt vreselijk nep met allemaal souvenir winkeltjes, puur gericht op toeristen. Wij zijn de volgende dag naar de gletsjer Perito Moreno gegaan en dat was natuurlijk wel weer heel bijzonder. Ook al was het de zoveelste gletsjer, ze blijven indrukwekkend. Vanuit El Calafate zijn wij naar El Chalten gegaan, de volgende toeristische plaats op de route. Hier ligt de Fitz Roy en daar kun je heel gemakkelijk naar toe lopen. Wij deden het lekker rustig aan en kwamen na 9 uurtjes weer terug in het hostel. Het was gelukkig een hele mooi dag en hadden daardoor een prima uitzicht op de berg. Wat alleen wel zo vreselijk was, waren de vele ‘bejaarden' die ons steedsvoor de voeten liepen. Geef ons Torres Del Paine maar hoor. Vanuit El Chalten namen wij de bus naar Puerto Madryn, de volgende toeristische plaats op de route. De busrit nam zo'n 28 uur in beslag mede doordat wij 3 verschillende bussen hadden en af en toe een paar uur moesten wachten. In deze plaats kun je een zeer dure toer boeken om walvissen, zeeleeuwen en pinguïns te zien. Gelukkig hebben wij die al vaak gezien en daarom besloten wij maar om een paar fietsen te huren en zelf op pad te gaan naar een zeeleeuwenkolonie (17 km verderop genaamd Punta Loma). Wij zagen daar ongeveer 200 van die beesten en ze maken toch een lawaai, het leek net een kudde schapen. Op de terugweg naar Puerto Madryn zagen wij plotseling 2 walvissen uit het water springen en bij het strand aangekomen zagen wij nog meer walvissen die erg dichtbij de kust zwommen. Een toertje was dus inderdaad overbodig!

Afgelopen week hebben wij de bus naar Buenos Aires genomen. Hier verblijven wij een weekje zodat wij deze ‘Europees' ogende stad rustig kunnen verkennen. Wij hebben een relatief goedkoop hotel gevonden, alleen zit deze niet in het centrum. Wij hadden geen zin in een party party hostel met allemaal dronken backpackers. Gelukkig kost de metro hier bijna niets en zitten wij binnen 10 minuten in het centrum. De afgelopen dagen zijn wij o.a. bij het graf van Evita Peron geweest en hebben wij de ‘Dwaze Moeders' op het beroemde Plaza del Mayo gezien. Ook hebben wij de ijsjes weer ontdekt hoor en eten wij heerlijke grote biefstukken met patat! Maandag gaan wij weer verder met de bus en onze volgende stop zal Cordoba zijn.

De afgelopen dagen hebben wij ook even nagedacht over wat wij de komende 7 weken nog willen zien en doen. Wij waren eerst van plan om Argentinië zo snel mogelijk te verlaten vanwege de absurd hoge prijzen en het hoge toeristische gehalte. Het plan was om dan voor een aantal weken naar Paraguay te ‘vluchten' en de laatste paar weken in Brazilië door te brengen. Aangezien wij allebei niet al te veel tijd in de steden van Brazilië willen doorbrengen, hebben wij besloten om het noorden van Argentinië nog een kans te geven. Vanuit daar zullen wij weer naar het authentieke Bolivia gaan om vervolgens naar Paraguay te reizen. Het doel is om kerst en oud & nieuw ergens in Paraguay te vieren. In ons laatste weekje laten wij ons nog even verwennen in een 4 sterren hotel in Rio de Janeiro om vervolgens naar huis te vliegen.

Wij hebben het verder nog prima naar onze zin hoor. Wat een heleboel goed maakt is de zon!! Sinds een week geleden zijn de korte broeken, hemdjes en de slippers weer aangegaan hoor. Het is hier wel afzien hoor met een graadje of 30........ Het doet ons al pijn als wij denken aan het koude Nederland en het vinden van een nieuwe baan, zorgverzekering, huis en al die andere onbelangrijke zaken. Tot over twee weken!

Liefs Sten en Madeleine

Tim

Hola..;-)

Waar staat jullie jaar 2012 dan al volgepland mee? Bij mij kan er nog best een feesie bij hoor....!

Maar jullie klinken niet heel erg positief over argentinie. Jammer maar logisch dat er ook af en toe iets minder leuk is na al die gave dingen. Maar broertje, op een hockeyveld zijn de vrouwtjes uit Argentinie wel altijd erg nice. Valt dat ook tegen of mag je daar nu niet meer naar kijken..;-)

En jah, het is hier net niet zonnig en ook net geen 30 graden. Wordt afzien over een week of wat. Maargoed, je krijgt er weer een hoop leuke dingen voor terug hoor. Bv een broer die je elke dag een foto van teletekst stuurt ofzo..;-)

Naja, fijn weekend en geniet er nog ff lekker van!

den-jes-gwen-duncan

toch ook wel een heel mooi land.

Hebben jullie de Tango al gedanst???

Heeeeel romantisch.....

xxxxxx van ons

Mark&Marjolijn

We zijn eindelijk weer op de hoogte van al jullie ervaringen....we liepen wat achter, maar zijn weer bij!

Jullie hebben weer genoeg meegemaakt, echt super!!
Nog maar 7 weken, wat gaat de tijd snel zeg!!!

Geniet er nog maar lekker van en dat 2012 ook jullie jaar wordt, dat komt zeker goed!!

Hier gaat het trouwens allemaal goed met de kleine meid en met moeders gaat het ook steeds meer de goede kant op!!!

Liefs Ons