StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Een fantastisch jaar is bijna ten einde

Lieve allemaal,

Allereerst nog de beste wensen voor 2012 en hopelijk maakt iedereen er een bijzonder (reislustig) jaar van. Momenteel zitten wij in een 4 sterren hotel aan het strand van Copacabana in Rio de Janeiro. Dit is onze laatste stad, want over een paar dagen zullen wij met enige tegenzin terug naar Nederland vliegen. Begrijp ons niet verkeerd, wij willen ook wel terug naar NL, maar wij hebben een fantastisch jaar achter de rug waardoor het reizen in ons bloed terecht is gekomen. Nu is het nog even zaak om met een leuk bruin kleurtje huiswaarts te keren.

Maar eerst maar eens even terug naar Paraguay. Vanuit Asuncion zijn wij verder gegaan naar Encarnacion en Ciudad del Este. De busreizen in Paraguay zijn echt de ergste van allemaal, ze zijn namelijk zo verschrikkelijk sloom en stoppen overal en nergens om mensen mee te nemen. Heeft ons dus weer een lesje in geduld opbrengen opgeleverd! Het stadje zelf is niet veel, maar wij waren daar om naar ruïnes van de Jesuïten te gaan. Onze eerste hotel overnachting was een vreselijke. Overal waren kakkerlakken! De dag erna dus snel naar een ander hotel gegaan die vele malen beter was. Onze 1e kerstdag was erg rustig, want alles in de stad was gesloten. Gelukkig hadden wij de dag ervoor al genoeg eten in de supermarkt gehaald. Op 2e kerstdag hebben wij de ruïnes van de Jesuïten bekeken. Deze lagen in 2 kleine dorpjes net buiten Encarnacion. Op de heenweg kregen wij op het laatste stukje nog een lift van een gynaecoloog. Heeft ons van alles verteld, maar snapten er niet veel van, want hij sprak in het Spaans. Wel jammer, want anders hadden wij van alles van de omgeving geweten! De ruïnes waren mooi om te zien en er gebeurde daar ook nog iets vreemds. Allebei kregen wij op hetzelfde punt bij één van de ruïnes een prikkeling in ons rechterbovenbeen precies op dezelfde plek........ Heel vaag en heeft ons nog spierpijn van een paar dagen opgeleverd ook! Ciudad del Este was de plaats waar wij vanuit de Itaipu dam hebben bezocht. De op één na grootste stuwdam ter wereld (China heeft sinds een paar jaar een grotere gebouwd). Deze is echt super groot, maar helaas stonden de sluizen niet open toen wij er waren. Maar het bleef toch een mooi gezicht. Verder viel Ciudad del Este ons wel mee. Er wordt veel gesproken over de belastingvrije markt en de drukte daaromheen (en daarmee criminaliteit), maar als je zelf goed oplet, een hotel daarbuiten zoekt heb je daar helemaal niet zoveel last van. Lopen echt heel veel mensen daar de grens in en uit om spullen te kopen en dan niet een beetje, maar dozen en tassen vol.

En toen hebben wij even een uitstapje naar Argentinië gemaakt. Dit om de Iguazu watervallen te bezoeken. Wij verbleven in Puerto Iguazu en hebben daar kennis gemaakt met onze allereerste bedbugs. En dat zijn echt verschrikkelijke beestjes. Allebei zijn wij behoorlijk te pakken genomen, maar Sten nog het meeste. In het hostel hebben zij dit wel goed opgepakt en kregen wij een andere kamer waar deze beestjes niet waren! Maar dit alles werd toch wel heel erg goed gemaakt door de Iguazu watervallen. Wij hebben alleen de Argentijnse kant gezien, maar dan zie je al alles en ze zijn echt immens groot en geweldig mooi! Dit zijn pas watervallen die je ook watervallen mag noemen! Een geweldige manier om het jaar af te sluiten aangezien wij deze op 31 december hebben bezocht. Het nieuwe jaar zijn wij ingegaan met de rest van het hostel met een barbecue. En op 1 januari hebben wij lekker liggen loungen bij het zwembad dat bij ons hostel zat. Allebei hadden wij toen het gevoel dat dit het laatste "grote" was dat wij tijdens onze reis zouden doen en hebben op 1 januari ook even naar ons 2011 teruggekeken. Zoveel gedaan en meegemaakt, dat is echt ongelooflijk. Maar daar zullen wij in onze allerlaatste blog in NL verder op ingaan.

Via Ciudad del Este (ja, ja Paraguay, omdat daar de bus naar Rio de Janeiro een stuk goedkoper was) uiteindelijk naar onze laatste stop van onze reis gegaan. Waar wij dus in een veel luxer hotel liggen om zo nog even lekker te genieten van onze laatste dagen hier in Rio. Wij zitten op steenworp afstand van het strand en er is hier een ontbijtbuffet, dus dat is natuurlijk al heerlijk. Verder gaan wij nog de stad bezoeken met Sam, de vriend die wij in India hebben ontmoet en ons daar zo ontzettend geholpen heeft toen wij in het ziekenhuis lagen.

Door al onze verhalen en foto's hopen wij dat één van jullie zó geïnspireerd is geraakt dat hij of zij ook het plezier heeft gevonden om te gaan reizen. Of dit nu een lange of een korte reis zal zijn dat maakt helemaal niets uit. Het gaat erom dat je plezier hebt in datgene wat je nu of later zal gaan doen. Het leven is al kort genoeg dus haal eruit wat er in zit. Soms kun je meer dan jezelf daadwerkelijk denkt, de wereld is grenzeloos! Wij zullen nog één verhaal plaatsen als wij weer in Nederland terug zijn. In dit verhaal zullen wij een terugblik geven op onze reis en hoe wij ons leven in Nederland weer hebben opgepakt. Tot dan!

Liefs Sten en Madeleine

Linda

Hoi,

Heel erg bedankt dat wij achter de schermen mee mochten genieten van jullie reis!
Ik wens jullie een voorspoedige terugreis en hopelijk gauw tot ziens.

Groeten,
Gertjan, Linda en Bridget

steven natasja en de kids

hey sten en mad,

Bedankt voor de onwijs mooie verhalen en foto's. Fijn dat jullie zo enorm genoten hebben ondanks de slechte start. Hoop dat jullie snel je draai weer kunnen vinden in Nederland. Maar zo uit jullie verhalen zie ik jullie ook wel weer zo vertrekken, we zullen zien.

liefs van ons

den-jes-gwen-duncan

tot snel luitjes, en een veilige/goede reis terug..
grtz

Stefan (WUR)

Jullie verhalen hebben mij in ieder geval geinspireerd, bedankt daarvoor!

Vel plezier nog en goede reis terug.

Tiny

Als je ervoor staat,duurt een jaar lang. Als je terugkijkt, vliegt het zo voorbij. Wat hebben jullie een fantastische levenservaring meegemaakt. Op naar het volgende hollandse avontuur.

See you binnenkort en greetings to Sam.

Mark &Marjolijn

Hoi hoi,

Bedankt voor jullie leuke verhalen en dat wij op de hoogte konden blijven wat jullie allemaal aan het uitspoken waren :)!

Jullie kunnen zeker terug kijken op een geweldig jaar met mooie ervaringen, die niemand jullie ooit meer af neemt!!!

Wij wensen jullie een hele goede terugreis en we hopen jullie snel te zien!!

Liefs M&M

mariska

Jeetje wat zou dat wennen zijn voor jullie. Straks weer terug in dit natte nederland.
Ik vond het erg leuk om jullie te volgen.
Een heel goed en gezond 2012.

liefs Mariska

Wilma

Dankzij jullie verhalen en foto's heb ik ook een beetje een wereldreis gemaakt. Ik heb er van genoten. Hoop in Nederland ook nog van jullie te horen. Veel geluk voor het nieuwe jaar.
groetjes Wilma

Danielle

En toen was het jaar al weer om....
Bedankt voor jullie geweldige verhalen en indrukwekkende foto's.
Helaas is het hier niet zulk mooi weer. Het is donker buiten en veel regen. Succes op jullie terugreis!

Gr Danielle

Giny en Arnout

Tja, dan zijn jullie zo ongeveer vandaag weer in Nederland. Dat zal vast ook heel leuk zijn, om iedereen weer te zien en een lekker stamppotje te eten.
Maar dan....over een paar weken zal je voelen dat het woordje 'moet' hier erg vaak valt. (of is dat projectie van mij). In ieder geval veel plezier bij de thuiskomst! En misschien gaan we jullie in Nederland nog wel een keertje tegen het lijf lopen. Groetjes
Giny

Mieke

Nu is moet natuurlijk ook een West-Friese uitdrukking die je makkelijk kan vervangen door wil, dus dan valt het allemaal nog wel mee gelukkig!

Welkom thuis luitjes! Dat jullie hierboven schreven over het ziekenhuis, dacht ik, o ja hebben jullie ook nog
Meegemaakt! Onze reis is ook geboekt, dus bedankt.. ?!
Tot snel!