StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Terug in het authentieke Bolivia

Hallo jongens en meisjes,

Ons vorige blog was misschien iets aan de negatieve kant, maar soms heb je wel eens van die dagen als je al zo lang op reis bent. Mocht iemand plannen hebben om deze kant op te komen dan is Argentinië heus wel de moeite waard hoor.

Momenteel zitten wij weer in het prettige, chaotisch, georganiseerde Bolivia. Wij zijn afgelopen zondag de grens overgegaan en dit verliep boven verwachting geheel vlekkeloos. Het voelde direct weer vertrouwd om in Bolivia terug te zijn. Hier zien wij tenminste weer hoe wij Zuid- Amerika ons hadden voorgesteld. Een straatbeeld dat heel levendig en chaotisch is, overal mensen die iets verkopen, schreeuwende mensen bij het busstation, apart geklede vrouwen, vieze kinderen, oudere mensen met 1 tand of zonder gebit en natuurlijk het grote contrast tussen arm en rijk. Vanuit Villazon zijn wij naar Tupiza gegaan waar wij besloten om naar hetzelfde hotel te gaan waar wij vorige keer zaten. Hier werden wij redelijk snel herkend en kregen weer een prima kamer toegewezen. De afgelopen dagen hebben wij nog de hoogste stad ter wereld (Potosi) bezocht en vandaag zullen wij naar Sucre gaan. In Tupiza is Sten nog even naar de kapper geweest en omdat hij niet helemaal tevreden was, ging hij in Potosi nog maar een keer naar de kapper. Dit keer was het wel kort genoeg en is hij helemaal hitte proof! In Potosi had Sten ook zijn camera weer gevonden hoor. Het is gewoon zo'n heerlijk stadje om foto's van mensen en markten te maken. Ook koopt hij iedere dag wel snoepjes voor 1 Boliviano bij een stalletje waar ze snoepjes per stuk verkopen. Het is gewoon heerlijk om nog steeds op reis te zijn!

Voordat wij de grens overstaken met Bolivia hadden wij nog een weekje in Argentinië doorgebracht. De laatste paar dagen in Buenos Aires (BA) deden wij heerlijk rustig aan. Madeleine is nog even naar de kapper geweest in BA en wij zijn nog even naar een zondagsmarkt gegaan waar o.a. de tango werd gedanst. Vanuit BA zijn wij met de nachtbus naar Cordoba gegaan waar wij eigenlijk niet heel veel gedaan hebben. Wij zaten in een hostel waar wij beide een gratis liter bier kregen en dat is eigenlijk altijd wel goed. Vanuit Cordoba zijn wij naar Jujuy gegaan en hebben wij Salta maar overgeslagen. In Jujuy was het straatbeeld meteen al minder Argentijns en meer Boliviaans. In de omgeving van Jujuy hebben wij nog de zeven kleurige heuvel bezocht. Een mooi gezicht en ook raar dat een heuvel zoveel verschillende kleuren kan hebben.

Toen wij Cordoba verlieten gebeurde en op het busstation nog iets aparts: 'wij kregen de middelvinger toebedeeld!' Op de busstations heb je van die mannetjes die je backpack labellen en in de laadruimte van de bus doen. In het noorden van Argentinië durven zij hier geld voor te vragen (op een hele nare manier). Helaas voor hen zijn wij al redelijk lang aan het reizen en laten wij niet (meer) met ons sollen. Wat deze meneer helemaal niet kon accepteren. Dus toen de bus weg reed stak de jongeman nog even zijn middelvinger naar ons op (heel stoer toen wij dus al wegreden). Waarop Madeleine hem deze toch nog even terug moest geven, want zo makkelijk kon zij dat niet over zich heen laten gaan!!

Momenteel zitten wij dus weer bijna in Sucre. Nog iets meer dan een weekje gaan wij onsin Bolivia begeven. Gaan o.a. nog naar Santa Cruz en misschien nog naar andere plaatsjes, maar dat weten wij nog niet helemaal. In ieder geval gaan wij vanuit Santa Cruz verder naar Paraguay om daar nog 2 weken rond te kijken. Met oud en nieuw zitten wij bij de Iguazu Falls aan de Argentijnse kant in Puerto Iguazu. En tot slot gaan wij dan op 3 januari met onze laatste bus verder naar Rio de Janeiro om onze wereldreis op het strand van Copacabana af te sluiten. Het aftellen is nu langzamerhand toch echt wel begonnen hoor. Over 2 weken zal ons laatste blog van 2011 volgen, tot dan.

Liefs Sten en Madeleine

Linda

Hoi,

Leuk om weer te lezen wat jullie de afgelopen tijd gedaan hebben! Het zal wel hele bijzondere ervaring zijn om de feestdagen in Paraguay door te brengen.
Geniet ervan en blijf ons op de hoogte houden.

Groetjes,
Gertjan, Linda en Bridget

Tiny

Zo te lezen en te zien, zijn jullie weer op z'n plek in Bolivia.

Nog dropjes gezien?

Liefs en groetjes

Mark&Marjolijn

Heey,

Leuk om te lezen wat jullie uitgespookt hebben ;).

Wel apart iedereen is hier bezig met het optuigen van de kerstboom, lichtjes buiten op te hangen en het gezellig maken in huis. Jullie denken daar nu helemaal niet aan en genieten lekker op een andere plek op de wereld.
Zal vast vreemd zijn om de kerstdagen niet (verplicht) door te brengen met familie, maar lekker samen in het zonnetje :).

Geniet er lekker van samen!!

Kuss

Gerrie

Enig idee waar die zeven kleuren bij dat gebergte vandaan komen? Iets gelezen over de mineralen die dat veroorzaken?
Weer een mooie set foto's trouwens.
Nog veel plezier tijdens de laatste loodjes...

Gerrit

Hebben jullie al een plekje gevonden om je oude dag te slijten?

Het blijft gaaf om met jullie mee te le(v)(z)en!

jes-den-gwen-duncan.

Wat een leuke profiel foto, zo zullen we niet gekleed gaan in deze kersttijd.

fijne dagen jullie daarzo..

kerst groeten van ons.....