StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Just Kiwilicious

Kia Ora,

Daar zijn wij dan alweer met een volgend blog, want tussen de vorige blogs zat iets te veel tijd vonden wij en velen van jullie ook, toch? Het treurige nieuws is dat wij inmiddels al in Zuid- Amerika zitten en Nieuw- Zeeland achter ons hebben gelaten. Het vrolijke nieuws is dat wij nu 4 maanden in Zuid- Amerika zullen bivakkeren waar wij achtereenvolgens Peru, Bolivia, Chili, Argentinië, (Uruguay) en Brazilië zullen bezoeken!!! Dit zal na Azië ook weer een hectische periode worden, waardoor wij eigenlijk niet echt kunnen stilstaan bij datgene wat wij zien en meemaken (een groot nadeel van een wereldreis zoals de onze). Wij zijn net een paar minuten geleden het vliegtuig uitgerold met een enorme jetlag na een vlucht van 12 uur. Het leuke is dat wij vandaag om 16.00 vanuit Auckland zijn vertrokken en dat wij vandaag om 12.00 Santiago tijd zijn gearriveerd. Je kunt dus wel raden hoe wij er op dit moment bijzitten.......Nu wij toch op onze volgende vlucht naar Lima (Peru) zitten te wachten (deze gaat pas over 8 uur), willen wij jullie graag nog een terugblik geven op onze avonturen op het noorder eiland van Nieuw Zeeland.

Wij namen dus die dag de meest dure, maar volgens vele ook de meest mooie ferry tocht van de wereld naar Wellington. Het was zeker een mooie tocht, want het zonnetje scheen en er was voldoende te zien. Wellington zelf hebben wij niet echt kunnen bekijken, maar voor een hoofdstad zag het er maar klein uit vanuit ons super coole autootje. Eigenlijk zijn alle plaatsen maar klein en zijn het eigenlijk gewoon boerengehuchten waar heel veel oude mensen wonen. Wij sloegen Wellington dus over en bleven overnachten in Paraparaumu. Hier sliepen wij in een jaren zestig hostel waar wij werden ontvangen door een heel lief oud dametje. Vanuit hier zijn wij naar New Plymouth gereden waar wij onze eerste vulkaan zagen. Helaas wilde deze maar niet uit barsten tijdens ons verblijf. Hier zijn wij nog een extra dag gebleven, want Madeleine was na het skydiven en de gletsjer wandeling een beetje ziek geworden (gelukkig is ze nu weer helemaal happy). Daarna zijn wij via de ‘Forgotten World Highway' naar Taupo gereden. Hier zagen wij weer een schitterend stukje van Nieuw- Zeeland. In Taupo hebben wij ook weer een beetje gechilled, want het bungee jumpen hebben wij maar overgeslagen (47 meter is natuurlijk maar een lachertje als je van ruim 4500 meter naar beneden bent gesprongen!).

Vervolgens zijn wij naar Rotorua gereden, het vulkanische gebied van Nieuw Zeeland. Dit was natuurlijk heel erg gaaf om te zien, waar je ook keek er kwam overal stoom omhoog en stinken dat het deed! Leuk zo'n geologisch fenomeen! Wederom wilde het niet tot een uitbarsting komen, maar ook zonder was het bijzonder om te zien. Vanuit Rotorua zijn wij naar Tauranga gereden dat in het gebied van de Bay of Plenty (ook weer een verzinsel van James Cook die Australië en Nieuw Zeeland heeft ontdekt ook al was onze eigen Abel Tasman er veel eerder) ligt. Tussen Rotarua en Tauranga ligt Te Puke ‘kiwi capital of the world'. Hier komen dus de overheerlijke kiwi's vandaan die bij ons tegen woekerprijzen in de supermarkten liggen. Wij kochten even een zak met 26 van die overheerlijke kiwi's voor nog geen 2 euro! In Tauranga hebben wij Mount Maunganui beklommen en zo hadden wij een prachtig uitzicht op de Bay of Plenty. Daarna zijn wij naar Coromandel gereden wat in de Coromandel Peninsula ligt. Hier hebben wij onze laatste 2 dagen aan het strand doorgebracht voordat wij naar het rugby gekke (het WK rugby is afgelopen vrijdag van start gegaan in NZ) Auckland reden.

Nieuw- Zeeland is een fantastisch land waar wij schitterende dingen gezien en meegemaakt hebben. Dus mocht iemand nog een leuk vakantieland willen bezoeken dan bevelen wij NZ van harte aan! Nu zitten wij dus al in Zuid- Amerika. Dit betekent dat wij aan ons laatste grote avontuur zijn begonnen en dadelijk weer vrolijk (ja, ja vrolijk.........) met onze backpacks mogen lopen. Aangezien wij tegen middernacht aankomen op Lima airport wordt dat dus weer een gezellig nachtje op het vliegveld doorbrengen. In Peru willen wij natuurlijk een bezoek brengen aan de voormalige Inca stad, Machu Picchu. Dit willen wij via een 5 daagse trekking doen en waarschijnlijk wordt dit de Salkantay trekking, omdat de ‘echte' trekking al tot oktober volgeboekt is. Dit zal weer een heel avontuur worden, want het is een vrij zware trekking, maar daar ligt nu juist de uitdaging voor ons. Hoe dit zal aflopen lezen jullie in de volgende blogs. Een laatste groet vanuit kiwilicious kiwiland,

Liefs Sten en Madeleine

Mark en marjolijn

Heel veel plezier in zuid amerika! Zal vast ook heel gaaf worden! Liefs ons

Guido en Selma

Mooi verhalen! Afgelopen zaterdag hebben we nog beneden bij ons op het pleintje op een groot scherm rugby zitten kijken. Dit omdat de eigenaars uit de rugby wereld komen en zodoende zaten we tussen allemaal grote kerels met bloemkool-oren. Het is wel duidelijk dat de Kiwi's hun grote voorbeeld zijn, want de wedstrijd was Argentinie-Engeland, maar ze zeiden dat we zeker terug moesten komen voor een wedstrijd van de Kiwi's.
Sten had zich er wel thuis gevoeld, want de meeste rugbyers waren net zo dik en log en traag als de gemiddelde Ajaxied (Theo Jansen)!

Veel plezier in Peru en nogmaals de tip/waarschuwing: neem de hoogte serieus. Drink genoeg en neem de tijd om te acclimatiseren. Het zou zonde zijn als 1 van de 2 weer hoogteziek wordt.

Groetjes Guido en Selma

natasja

mooi verhaal weer, wat gaat de tijd toch snel eigenlijk he geniet nog even van jullie laatste maanden, en pas goed op elkaar

Oma

Bedankt voor de mooie kaarten.Een hele mooie reis door Zuid-Amerika.Ik kijk uit naar jullie volgende blog.
Liefs Oma.

jorien

Ja wat een super mooie foto's !! Ga er zelf ook zeker heen. Goede reis verder.

Tim

Leuk verhaal weer. Voor nu vooral heel veel succes en plezier voor hetgeen jullie in Zuid-Amerika gaan ondernemen!

Ps: niet van de berg springen als wij zondag de koppositie over gaan nemen van jullie. Alles went....