StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Road trip to Sydney: "is het nog ver grote smurf?"

Hi mensen,

Daar zijn wij weer hoor, iets later dan gepland! Met ons gaat alles goed en hopelijk met jullie ook. Ons laatste blog kwam ruim 3 weken geleden vanuit Cairns en momenteel zitten wij alweer in Sydney. De afgelopen weken hebben wij veel meegemaakt en heel veel leuke dingen gedaan en de grote vraag is hoe wij deze avontuurlijke weken in dit blog kwijt kunnen. Laten wij bij het begin beginnen.

In Cairns hadden wij onze Ford stationwagon opgehaald die ons de komende weken naar Sydney moest brengen. Op de teller stond al ruim 380.000 kilometer en er zaten ook al de nodige deuken in. Dat laatste vonden wij helemaal niet erg, want dan zou de door ons mogelijk veroorzaakte schade minder opvallen. Tot onze grote spijt hadden wij een nacht in de stad doorgebracht en niet op het vliegveld van Cairns. In Azië hadden wij al te maken met jeugdige, zuipende, gillende, rokende en hippieachtige backpackers, maar deze avond ook weer. Wat een stelletje idioten! Na het volladen van de auto met boodschappen zijn wij eerst naar Port Douglas gereden. Al rijdend over een kronkelige en steile weg zagen wij voor het eerst iets van de kustlijn van Australië en het was amazing. Die avond gingen wij voor het eerst illegaal overnachten in onze auto (er volgden er nog vele meer) en hadden wij ook onze vreemdste avond van alle. Iemand had een kampvuur op het strand gemaakt en daar zaten wij met nog 5 andere omheen. Één van hen was een Aussie die de hele avond zong en daarbij zichzelf op zijn gitaar en mondharmonica begeleide. Tussendoor maakte hij ook nog de leuke grappen en had hij schitterende verhalen over buitenaards leven. Helaas had hij op het eind iets teveel gedronken (bovendien zat het bij hem daarboven ook niet helemaal goed) en begon hij een andere Aussie aan te vallen en uit te schelden op het feit dat hij niet in de man van daarboven gelooft. Dus deze prachtige avond werd verziekt door deze dronken Aussie.

Daarna zijn wij weer terug naar Cairns gegaan om toch maar een tour te boeken voor de Great Barrier Reef. De volgende dag gingen wij dus met veel anderen met de boot naar het alom bekende Great Barrier Reef om daar te snorkelen en te genieten van de natuur. Wij als ervaren snorkelaars, not, sprongen met veel plezier het koude water in en wat wij onder water zagen was echt super mooi!!! Wij zagen super mooie gekleurde vissen en vele soorten koraal. Op het eind zagen we ook nog een enorme walvis, al was het wat ver weg. Ook al was de tour aan de prijzige kant het was iedere dollar waard.

Vanuit Cairns zijn wij verder langs de kust naar het zuiden gereden. Onderweg zagen wij vele dode dieren voornamelijk kangoeroes en dingo's. (en veel later ook één koala, snik, snik) Mocht iemand honger hebben dan is de Bruce highway een ideale plek om wat wild te scoren. De Aussies rijden echt als een stelletje idioten hoor, wat dat betreft zijn het net Nederlanders! Ze hebben nog nooit van snelheidslimieten gehoord (vooral de vrachtwagens) en daarom staan er vele kruisjes langs de wegkant. De overheid heeft hele mooie en grappige borden langs de weg gezet om ongelukken te voorkomen, maar blijkbaar interesseert dat de local niet.

Bij het kampvuur hoorde wij dat een plaatsje genaamd 1770 zeker de moeite waard was om te bezoeken. Tegelijkertijd kregen wij ook de nodige tips voor Zuid Amerika, ja daar gaan wij later ook nog heen! Aan de kust van het plaatsje 1770 is James Cook als eerste buitenlandse persoon aan land gekomen ( ja in 1770). Ook hier zagen wij weer een schitterend stukje kustlijn, zoals gedurende de eerste weken. Na 1770 zijn wij naar Hervey Bay gegaan waar wij walvissen gingen spotten. In onze optiek en die van vele anderen is dit de beste plek om Humpback Whales te zien. De gehele dag zaten wij met 30 andere mensen op een boot om deze dieren te zien. Nou reken maar dat wij ze gezien hebben! Het zijn echt schitterende dieren en Madeleine was die dag de walvisfluisteraar. Ze stond de hele dag als enige te gillen om ervoor te zorgen dat de walvissen naar de boot kwamen. Het zijn echt hele nieuwsgierige dieren die op geluid afkomen. Het bleek inderdaad waar, want er waren er 2 die dichtbij de boot kwamen en bleven. En, ja daar heeft Madeleine met al haar geschreeuw voor gezorgd!!

Na Hervey Bay wilden wij nog dolfijnen voeren in Tin Can Bay, maar helaas waren wij al te laat en gingen wij snel door naar Noosa, de Sunshine coast. In Noosa zagen wij heel veel jetset rondlopen, maar ook redelijk wat backpackers. Het strand en het uitzicht is echt fabelachtig mooi. Na Noosa gingen wij door naar Brisbane. Dit is een redelijk grote stad en ook hier konden wij weer in een lekker donker straatje staan om de nacht door te brengen. Vlakbij Brisbane is het Lone Pine Koala Sanctuary gevestigd. Hier wilde Madeleine al sinds het begin van onze reis naar toe om met een koala op de foto te gaan en om wat kangoeroes te voeren. Hier hebben we een leuk dagje van gemaakt en zijn vervolgens naar Surfers Paradise, Gold Coast gereden. Hier hebben we ons laatste dagje strand gehad en zodoende konden we ons bruine kleurtje van Azië behouden. Net als vele andere moesten wij ook even naar Byron Bay, want hier staat een vuurtoren met een mooi uitzicht op de kust. Na 5 minuten wisten wij al dat dit plaatsje niets voor ons was vanwege de hippieachtige mensen, maar zijn wij natuurlijk wel naar de vuurtoren gegaan. Het was inderdaad de moeite waard! Hier hoorde wij dat je in Coffs Harbour heel goedkoop (18 dollar) walvissen kon spotten en dat wilde wij graag nog een keer doen. Wij zijn toen vol gas naar Coffs Harbour gegaan en hebben nog een tripje geboekt om deze dieren te zien. Dit keer was het maar een tripje van 2 uur, maar zagen wij wederom walvissen. Dit keer was er zelfs eentje die de lucht insprong, maar helaas vanwege technische problemen met de camera hebben wij hier geen foto's van.

Onze laatste stop van de road trip waren de Blue Mountains. Hier hebben wij 3 dagen doorgebracht en je kunt hier echt hele mooie wandelingen maken en je hebt echt schitterende vergezichten. Wij hebben twee dagen een wandeling gemaakt van enkele uren, want dat was toch echt nodig als je al drie weken in een auto hebt doorgebracht. Ja, wij hebben echt 23 nachten in een auto geslapen en douchen deden wij af en toe bij een groot benzinestation. Daarna zijn wij donderdag naar Sydney gereden waar wij de auto weer netjes hebben ingeleverd bij Travellers Auto Barn. In totaal hebben wij ruim 4000 kilometer gereden en hebben wij wederom niets geraakt. Nu zitten wij in een achterlijke dure hotelkamer om bij te komen van onze road trip. De komende dagen zullen wij nog even de stad ontdekken en willen wij nog naar het Olympic park. Ook is hier zondag de grootste loop ter wereld met 85.000 deelnemers, helaas staan me loopschoenen nog thuis. Maandag de 15de vliegen wij alweer door naar Auckland en de 16de naar Christchurch, Nieuw Zeeland (NZ). Hier verheugen wij ons echt heel erg op en ook hier hebben wij weer een auto gehuurd. Dit keer zijn wij wel van plan om gewoon in een motelletje te slapen hoor. Ook hier zullen wij weer dingen gaan doen die wij nog nooit gedaan hebben, want daar gaat het nu eenmaal om in onze reis en in het leven algemeen!

En zoals wij vaak vroegen en zeiden in de auto tegen elkaar: 'Ja, het is nog heel ver, zei de grote smurf.'

Liefs Sten en Madeleine

Jaap

Leuk dat jullie ook de walvissen hebben gezien en die gekke australiers ook hebben meegemaakt.

natas

echt hele mooie foto's
ik zie echt allemaal plaatsjes waar ik ook ben geweest is echt geweldig om te zien. en echt leuk om te zien want je ziet er echt super gelukkig uit., hoop dat jullie het nogf naar je zin hebt. x natas

Mark&Marjolijn

Leuk om weer wat van jullie te lezen, was idd al even geleden. Gaaf dat de walvissen echt op het geluid af kwamen...goed gedaan Mad :)!!!! (ik zie je al staan op die boot haha)
De rest klinkt ook echt super gaaf wat jullie allemaal hebben gedaan!!! De foto's spreken ook voor zich, erg mooi!

Hier gaat het verder nog steeds prima. Ik groei goed en met de kleine gaat het ook allemaal prima!

Geniet er nog lekker van!

Liefs Ons

Gerrit

Australie: check in the box!

Geniet van Nieuw Zeeland!

mariska

Hoi, hoi,
Heb je je snowboots mee?
Veel sneeuw in Nieuw Zeeland.
Ziet er allemaal fantastisch uit.

Groeten uit Den Oever

Mieke

Haai!
Het klinkt me allemaal iets relaxter in de oren als de verhalen uit Azie. Veel plezier nog daar.
Enne Sten, weet je wel dat je afgelopen weekend het plv-weekend heb gemist? De koters zijn al bijna in de meerderheid.

Groeten,
Mieke

Gerrie

Geweldig; die avonturen van jullie.
Zelf net terug van een zesweekse wereldreis naar Tokio, Noorwegen, Zweden en Denemarken... In Zweden vooral dode dassen langs de kant van de weg; de Zweedse kangoeroes...
Veel plezier weer en benieuwd naar de verhalen (en foto's natuurlijk) uit Nieuw-Zeeland.

Ingrid

Wat veel mooie dingen weer gedaan en gezien zeg!! Maar dat van die springende walvis gelooft natuurlijk niemand he, technische problemen met de camera... :) Genietze!