StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Afsluiting van 6 maanden reizen door Azië

Lieve allemaal,

Vandaag, 11-07-2011 is het alweer 6 maanden geleden dat wij ons koude kikkerlandje verlieten om de rest van de wereld, voor een jaar, te gaan ontdekken. Tot op heden hebben wij nog geen moment spijt gehad van deze beslissing, al is het soms wel lastig om met een geëmancipeerde vrouw en een eigenwijze vent op reis te zijn. Natuurlijk is een jaar wel erg lang, maar de afgelopen 6 maanden leken wel op 6 weken en daarom gaan wij met volle teugen genieten van het laatste deel van onze reis. Hopelijk gaat de tijd dan wat langzamer, want er is nog zoveel te zien en te doen op deze aardbol.

Momenteel zitten wij op het vliegveld van Singapore te wachten op onze vlucht naar Australië. Dit betekent helaas ook het einde van onze reis door Azië waar we de landen: India, Nepal, China, Vietnam, Cambodja, Laos, Thailand, Maleisië en Singapore bezocht hebben. Ook al was de start niet echt lekker te noemen, wij hebben het echt super naar onze zin gehad en willen jullie graag nog een korte terugblik geven op deze periode. In de afgelopen tijd hebben wij veel landen gezien, veel meegemaakt en ontzettend veel gedaan.

Als wij terugdenken aan onze tijd in Azië schieten de volgende woorden ons te binnen: 'TUKTUK, zon, heet, heel, strand, zee, TUKTUK, verbranden, vervellen, koud, heel koud, nat, heel nat, zweten, veel zweten, smerig, heel smerig, schoon, heel schoon, geurtjes, vieze geurtjes, lekkere geurtjes, vies eten, te scherp/heet eten, lekker eten, heel lekker eten, goedkoop, heel erg goedkoop, spotgoedkoop, afgrijselijk, afschuwelijk, mooi, prachtig, geweldig, schitterend, TUKTUK, muggen, veel muggen, jeuk, veel jeuk, kakkerlakken, grote kakkerlakken, ander ongedierte, aardige mensen, onaardige mensen, SCAM, opdringerige mensen, TUKTUK, starende mensen, lieve mensen, fiets, trein, bus, vliegtuig, uitlaatgassen, toeristen, Chinezen, heel veel Chinezen, tempels, veel tempels, nog meer tempels, Boeddha's, veel Boeddha's, kleine en grote Boeddha's, markten, heel veel markten, TUKTUK, bergen, natuur, broodjes pindakaas, baguette, fruitshakes, flessen water, ijsjes, oreo's, supermarkten, McDonald's, KFC, 7-eleven, eettentjes, rijst, rijst, nog meer rijst, noodles, TUKTUK, veel noodles, heel veel noodles, hotel, guesthouse, ziekenhuis, fan, airco, koude douche, tv, free wifi, lopen, slippers, lonely planet (boek), kaart, verdwalen, backpack, zwaar, honden, kinderen, armoede, rijkdom, TUKTUK, liefde, heel veel liefde.'

Maar laten wij bij beginnen met India. De eerste stop van onze wereldreis. Het moesten 3 geweldige weken worden, maar helaas verliep dat allemaal anders. Want van de 10 dagen die wij daar zijn geweest hebben wij er ongeveer 6 in het ziekenhuis gelegen. Tja, toen was India voor ons ook gelijk afgelopen, het vertrouwen in alles was weg en dat maakt het rondreizen erg moeilijk. Maar wij hebben toch wel veel meegekregen van het leven daar. De armoede, de smerige straten, maar ook de mooie gebouwen (Taj Mahal o.a.), de hulpvaardigheid van de mensen daar als je dat nodig hebt en dat alles in een zeer korte periode. Vandaar uit doorgegaan naar Nepal. Op krachten gekomen en zaken voor onze trekking geregeld. Wij dachten er helemaal klaar voor te zijn en zijn ook vol goede moed aan het 'Anna Purnacircuit' begonnen, maar de krachten die wij dachten te hebben bleken bij Madeleine niet helemaal aanwezig te zijn. Met pijn in ons hart zijn wij toen i.p.v. omhoog weer naar beneden gegaan, omdat gezondheid boven alles ging en gaat!! Wat wij hebben gezien was ontzettend mooi en dat wij niet verder konden was voor ons allebei verschrikkelijk, maar toch de juiste keuze. De rest van de tijd in Nepal, Kathmandu niet veel gedaan, wij zaten in een goed hotel ( Tibet guesthouse) en hadden een geweldig plaatsje om te eten gevonden (Road House Café) dus zo zijn wij de dagen doorgekomen op weg naar onze volgende stop.

Dat was China. De mensen in China waren wat meer terughoudend en niet zo opdringerig als in India en Nepal. Dat was erg fijn, maar zij waren wel luidruchtig en vreselijke eters en verschrikkelijke starende mensen. Toch was China het mooiste land dat wij tot nu toe hebben bezocht. Mooie steden, veel natuur en de treinreizen zullen wij nooit meer vergeten. Van Beijing helemaal naar Nanning gegaan met de trein en tussendoor gestopt om de Chinese Muur en het Terracotta Leger te bezoeken. Tussendoor nog even 2 keer de panda's bezocht in Chengdu. En ook nog even een trekking gedaan, de 'Tiger Leaping Gorge.' Een trekking van 2 dagen, die ditmaal wel helemaal uitgelopen werd. Al lag dat niet aan de vrouw die wij op een gegeven moment tijdens deze trekking in de bergen tegenkwamen. Die wilde commissie hebben voor de foto's die wij gemaakt hadden, omdat zij iets gebouwd zou hebben, zodat je niet in de afgrond zou kunnen vallen. Nou, wij hebben geweten dat wij niet wilde betalen. Beetje lopen te bekvechten met een vrouwtje in de bergen op een smal paadje met de afgrond naast je...... Zulke zaken vergeten wij nooit meer. Onze stop in Nanning was eigenlijk alleen om onze visums voor Vietnam te regelen. Toen dat gedaan was zijn wij met de bus de grens over gegaan naar Hanoi. Het eerste wat opviel was de hoeveelheid aan scooters die de mensen daar gebruikten. Ongelooflijk!! Dat was even wennen. Ook in Vietnam ontzettend veel mooie zaken gezien (Halong Bay), maar ook een stuk van de afschuwelijke geschiedenis. De foto's die wij daar hebben gezien staan nog in ons geheugen gegrift en ook dat zullen wij niet meer vergeten. Wij zijn van Hanoi naar Ho Chi Minh City gereisd met de bus (SinhTourist) wat erg goed bevallen is. HCMC is het voormalige Saigon en was een fijne stad om in te verblijven. Eén van de leukste steden die wij gezien hebben al zeggen wij het zelf. Supermarkt om de hoek, markten waar je goedkope kleding kan kopen (wel afdingen!!), veel hotels en veel eetgelegenheden. Wat wil iemand die om de wereld aan het reizen is nou nog meer?!

Nou dat was natuurlijk nog meer landen bezoeken. Vandaar dat wij doorgegaan zijn naar Cambodja. Via Phnom Penh een tripje gemaakt naar het strand en toen weer omhoog gegaan naar Siem Raep. Hier ook een gruwelijk gedeelte van de geschiedenis van het land gezien. Zulke dingen zetten je wel aan het denken, sommige mensen zijn echt tot zulke vreselijke zaken in staat. Maar gelukkig ook mooiere dingen gezien. Het weekje strand was heerlijk, verbrand tot op het bot, maar heerlijk!! Siem Raep was ook geweldig, fijn guesthouse (Happy Guesthouse) en natuurlijk de tempels van Angkor Wat bezocht. Echt super geweldig mooi!! En een mooie afsluiting van Cambodja om van daaruit door te gaan naar Laos. Daar is en gaat het leven 10 stappen rustiger dan in alle landen die wij tot dan bezocht hadden. Rustig aan is daar het motto!! Veel hebben wij daar dan ook niet gedaan, beetje in hangmat gehangen, zeldzame dolfijntjes gespot, visums voor Thailand geregeld, een beetje rondgelopen en bedacht wat wij nog allemaal meer konden doen. Er was waarschijnlijk nog veel meer te doen in Laos, maar wij besloten in de hoofdstad Vientiane te blijven om van daaruit door te gaan naar Thailand, omdat wij daar eigenlijk meer wilden doen en langer wilden blijven. Dus vandaar snel doorgegaan naar Thailand naar Jaap en Nattaphong. O, ja nog even terug naar Laos, in Vientiane was ook nog iets geweldigs gebeurd. Wij kregen vanaf het busstation een lift (gratis en voor niks) naar het centrum aangeboden!! Is daarna nog 1 keer gebeurd in Thailand, maar het moment was zo zeldzaam en daarom ook zo mooi en geweldig!!

Maar wij gingen dus door naar Thailand, het land wat bij ons op nummer 2 staat van de landen die wij tot nu toe bezocht hebben. Het weekje bij Jaap en Nattaphong was heerlijk. Lekker bij kunnen komen, ook al veel gezien en ontzettend verwend!! Toen dat voorbij was zijn wij doorgegaan naar Chiang Mai, met een uitstapje naar Chiang Rai, om vanaf daar verder naar beneden te gaan naar Bangkok. En wat hebben wij veel mooie dingen gezien en gedaan. Tijgers geknuffeld, olifant gereden 'Golden Triangle' bezocht, Sukhothai Historical park bezocht en nog zoveel meer. In Bangkok hebben wij ongeveer alles gezien wat er te zien is. Dit kostte natuurlijk wel weer de nodige zweetdruppels, maar dat was het zeker waard. Vooral de markten zijn er enorm en ook was er een enorm liggend Boeddha beeld. Vanuit Bangkok zijn wij naar Pattaya gegaan, waar wij heerlijk 10 dagen op het strand hebben gelegen. Oké voor een echte strandvakantie zouden wij iedereen adviseren ergens anders naar toe te gaan, want strand is niet echt mooi en om de zoveel meter liggen de hoeren te wachten, totdat er een prooi voorbij komt. En onze reis in Thailand eindigde met een treinrit over de Bridge over the River Kwai!!

Onze volgende avontuur van 4 dagen was Maleisië. Hier hebben wij alleen Kuala Lumpur bezocht aangezien wij niet veel tijd hadden. KL heeft echt een schitterende skyline. In Singapore zijn wij 1 dag op het vliegveld geweest, veels te duur!

Natuurlijk moeten wij jullie ook bedanken voor het lezen van onze verhalen en het geven van de lieve reacties. Hopelijk houden jullie het ook nog een half jaar vol en blijven jullie ons volgen! Dat wordt zeker op prijs gesteld door ons. Tot ziens in Australië. O, ja en voor iedereen die ook een wereldreis wil gaan maken (of een iets korter reisje) en zaken over landen die wij bezocht hebben wil weten... Schroom niet, laat een berichtje achter op onze site of mail ons via onze site!! Ons als reisleider(s) inhuren mag ook altijd!

Nog wat statistiekjes:

Wij hebben een onbekend aantal kilometers afgelegd, maar best wel erg veel. Wij hebben 9 landen bezocht in 6 maanden, 54 bussen, 37 treinen/metro's, 23 taxi's/tuktuks, 7 vliegtuigen, 7 fietsen en 5 bootjes als vervoermiddel gebruikt, 41 hotelkamers bevuild en ongeveer 750 flessenwater leeg gedronken.

den-jes-gwen-duncan

de 6 maanden zijn idd voorbij gevlogen, op naar de volgende 6 maanden leesplezier.
ben zeer benieuwd hoe het jullie in ausi vergaat.....

dikke pakkerd

Wilma

Door jullie verhalen en foto's ben ik ook een beetje door Azie gereisd. Veel succes met de volgende etappe en ik blijf jullie volgen.

Mark&Marjolijn

Sten nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!! (jij natuurlijk ook Mad). Hopelijk heb je een leuke dag gehad?
Onze vakantie zit er al weer op en wij zijn alweer druk aan het werk. We hebben het heerlijk gehad, lekker uitgerust en genoten van het mooie weer en de rust!!!
Hopelijk verloopt de reis naar Australie zonder problemen en kunnen jullie genieten van dat land!!

Ik denk dat wij het wel volhouden om nog 6 maanden jullie reisverhalen te lezen :)

Dus kom maar op met het volgende verhaal :)

Geniet nog maar lekker
Kus

Ps. met de baby gaat het allemaal goed!

Tiny

Wat zijn jullie toch een bofkonten hé, om dit te kunnen ondernemen. Blijf ervan genieten.

mariska

Jeetje wat gaat de tijd snel!
Wel leuk al die verhalen en foto's.

groetjes Mariska