StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Tam biet Vietnam!

Hallo iedereen!

Hier weer een update vanuit het verre Vietnam! Dit is ons tweede en alweer hetlaatste verhaal vanuit het warme Vietnam. Momenteel zitten we in Can Tho, een stadje langs de Mekong Delta. Het is nu zo'n 36 graden en helaas doet de airco het even niet op onze kamer, maar de ventilator gelukkig nog wel.

De afgelopen week zijn wij per bus vanuit Hoi An naar Dalat gereisd. Je moet weten dat Dalat op 1500 meter hoogte ligt en dat wij dus de nodige heuvels op en af zijn gegaan. Helaas troffen wij het dit keer niet met de buschauffeur, want hij reed als een dwaas de heuvels af! Het was zelfs zo erg dat de bus bijna op zijn kant belandde, nadat de chauffeur het weer niet eens nodig vond om voor de bocht af te remmen. Gelukkig duurde deze dol dwaze rit maar 4 uurtjes en kwamen wij veilig aan in Dalat. De stad zelf is niet zo boeiend, maar daar buiten wel, want het is zeg maar het Westland van Vietnam. Overal staan kassen en er worden volop groenten, fruiten bloemen geteeld. Vanuit Dalat zijn wij naar Ho Chi Minh City(Saigon)gegaan en gelukkig hadden wij nu wel een 'betere' buschauffeur. HCMC is een veel moderne stad dan Hanoi enis ook groter opgezet waardoor het minder druk lijkt in de straten.

In HCMC zijn we eerst wat kleren gaan kopen op de lokale markt. Zo kon Madeleine eindelijk weer eens wat aan haar verslaving doen! Het kopen van kleren is een hele sport, want je moet goed kunnen afdingen (wat voor ons geen probleem is). Na het kopen van sandalen, t-shirts, jurkjes en andere zaken zijn wij naar het park gegaan en hebben wij daar een heerlijk ijsje gegeten.

De volgende dag zijn wij naar het War Remnants Museum gegaan waar het nodige van de Vietnam oorlog is tentoongesteld. Zo kun je er diverse tanks, vliegtuigen en ander wapentuig zien. Ookworden er vele foto's tentoongesteld en juist deze foto's maken het de moeite waard om naar het museum te gaan. Het zijn voornamelijk de gruwelijke foto's die een grote impact op iedereen maken. Daarnaast hebben wij ook de Cu Chi Tunnels bezocht. De oppervlakte vanhet tunnelcomplex bedraagt tegenwoordig ruim 200 kilometer en stammen deelsuit de tijd toen de FransenVietnam probeerden te veroveren. In de Vietnam oorlogis dit complex verder uitgebreid en speelde het een belangrijke rol in de strijd tegen de Amerikanen. Stenheeft nog even 100 meter door de tunnelgekropen en het was er pittig warm, benauwd en donker.

Vanuit HCMC zijn wij afgelopen woensdag naar de Mekong Delta gegaan. Aangezien wij geen zin hadden in een georganiseerde tour zijn wij zelf maar op pad gegaan en hebben wij besloten om naar Can Tho te gaan. Dit stadje is populair vanwege de drijvende markten op de zijtakken van de Mekong Delta. Dezelfde dag hebben wij samen met 2 anderen een bootje voor de volgende dag geboekt om de markten van dichtbij te zien. De volgende dag zaten wij om half 6 's ochtends al op het water om de zonsopgang mee te maken. In een klein houten bootje gingen wij naar de markten en eerlijk gezegd was dat een hele beleving. Overal bootjes/boten om je heen die groenten en fruit verkopen aan de mensen op het water.

Wij zouden vandaag nog een fietstochtje maken, maar omdat het toch wel vrij warm is, hebben wij daar maar van afgezien. Nu kijken wij een beetje tv en eten wat ijsjes en genieten wij van onze laatste momenten in Vietnam. Morgen gaan wij weer terug naar HCMC, waar wij maandag per bus (goedkoper dan boot)naar het nog iets warmerePhnom Penh (Cambodja) zullen reizen. Onze tijd zit er alweer op in Vietnam en eerlijk gezegd viel het iets tegen, maar is het zeker een interessant land om naar toe te gaan.

Dus tam biet (tot ziens) en see you in Cambodia!!

Liefs Sten en Madeleine

Gertjan, Linda en Bridget

Hallo,

Ik vond het weer heel leuk om lezen wat jullie allemaal beleefd hebben.
Heel veel plezier in Cambodja.

Groeten,
Linda

Theo (VB)

Mooi te zien en te lezen over jullie belevenissen zo ver weg. Da's wat anders dan op een donderdag - week in week uit - voor anderen klaar staan. Maar ook dat heeft zo zijn charme.
Geniet en zorg dat je gezond blijft !

steven

wel interesant allemaal hoor, groetjes!

Pieter

Hallo,

Weer mooie verhalen uit Vietnam. Geniet van de reis en ben nu al benieuwd naar de verhalen uit Cambodja.

Selma

Klinkt super allemaal.
Nog leuke, nieuwe bloemen tegen gekomen die wellicht interessant zijn voor pa & ma?
Veel plezier in Cambodja!

X

Astrid

Leuk om dit verhaal weer te lezen, op naar de volgende en heel veel plezier in Cambodja.
Pas goed op elkaar...

Gerrie

Blijf genieten; ook straks weer in Cambodja.

Leon

Was weer een mooi verhaal. Dus anders dan Korea is in dit land niet meer verdeeld in noord en zuid. Maar het communisme manifesteert zich wel vooral (of meer zichtbaar) in het noorden, begrijp ik. Ik zou zeggen: Good night Saigon en doe de groeten aan Kim Wilde in Cambodia. Veel plezier.

jes*den*gwen*duncan

hey daar aan de andere kant,

'leuk verhaal weer'

hallo 36 graden, is het wel uit te-houden die warmte?
vandaar die ijsjes, hier is het Weer nu ook SUPER
we mogen niet klagen.

goede reis en we wachten jullie volgende verhaal weer af.

liefs van ons alle 4