StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Vietnam, good morning shorts and bikini!

Goedemorgen mensen,

Hoest nu? Hier ( Hoi an) gaat alles goed, alleen zijn wij lichtelijk verbrand na ons eerste dagje strand in 3 maanden. Het werd weer eens tijd voor een verhaal vonden wij, helemaal nu wij aan een nieuw avontuur zijn begonnen in het warme Vietnam. Momenteel zitten wij al iets meer dan een week in het communistiche landje en hebben wij al vele dingen gezien en gedaan. Tsja Vietnam is duidelijk geen China en daarom vinden wij het hier nog een beetje tegenvallen eerlijk gezegd. Onze busreis vanuit Nanning naar Hanoi verliep vlekkeloos ook ondervonden wij geen problemen bij de grensovergang. Toen wij Vietnam binnen kwamen viel het ons meteen op hoeveel rijst er wordt verbouwd. Ook vielen de communistische uitingen op (de vlaggen), vooral in het noorden van Vietnam. Daarnaast zijn de huizen erg kleurrijk en dragen vooral de vrouwen van die leuke hoedjes. In Hanoi aangekomen werden we natuurlijk meteen weer 'lastig gevallen' door mannetjes die ons een taxi wilde aansmeren. Uiteindelijk hebben wij wel een taxi genomen, want het was toch iets verder wandelen naar ons hotel dan vooraf gedacht. Natuurlijk werden wij bij een ander hotel gedropt, maar gelukkig was ons echte hotel niet zo ver lopen meer. Wij verbleven 3 nachten in Little Hanoi Hotel en dat was/is echt een super hotel! Redelijk goedkope kamer (China is echter goedkoper) met gratis ontbijt en koffie en thee. Hanoi zelf is gewoon een grote drukke stad, met veel teveel toeristen, scooters, brommers en motors!

Vanuit Hanoi zijn wij naar Halong bay gegaan. Hier zijn wij 2 dagen geweest en hebben wij de nacht doorgebracht op een oud houten bootje. Gelukkig zijn wij niet gezonken! Halong bay is een soort van Yangshuo in China, erg toeristisch en vol met karstgebergte. De trip was zeker de moeite waard en tot nu toe wel 1 van onze hoogtepunten van de reis.Vanuit Hanoi zijn wij met de bus naar Hue gegaan. Het boeken van een busticket is een hele opgave, omdat er vele kantoortjes zijn die nep buskaarten verkopen. Gelukkig hadden wij het juiste kantoortje (Sinhcafe voorheen nu Sihn Tourist) gevonden en voor maar $39 p.p. reizen wij nu met een prima bus van Hanoi naar Saigon. Het is een open busticket en dat houdt in dat je een maand de tijd hebt om Vietnam door te reizen. Hue ligt op de grens tussen noord en zuid Vietnam en het was een belangerijke plaats in de Vietnam oorlog. Hier en daar zie je in de stad nog de restanten van de oorlog. In Hue hebben wij 2 nachten doorgebracht in een vochtige hotelkamer, wederom met gratis ontbijt. Overdag zijn wij gaan fietsen en hebben wij eindelijk iets van het rurale Vietnam gezien. Helaas geen vrouwtjes die de rijst aan het planten waren, zoals we op de heenweg naar Hanoi gezien hadden, maar wel vele andere dingen. Vanuit Hue zijn wij afgelopen zaterdag naar Hoi an gegaan. Nadat wij een discussie hadden in het hotel over de rekening die wij moesten betalen. Waren wonderbaarlijk kopjes koffie bij opgezet die wij niet besteld hadden.. Na een discussie over het wel of niet bestellen, het zielige verhaal van de receptioniste dat zij dan dit moest gaan betalen het geld voor de kamers neergelegd en het hotel verlaten. Wij laten ons natuurlijk niks aansmeren!! Momenteel zitten wij dus in Hoi an, in een prima hotel en het is redelijk warm, een graadje of 28! Hoi an is een klein stadje wat vol zit met kleding en schoenenzaakjes waar je je eigen kleding en schoenen kunt laten maken. Hier hebben wij natuurlijk geen behoefte aan en daarom is hier verder ook niet zoveel te doen, op 1 ding na. Hoi An ligt namelijk aan de kust en daarom komen hier heel veel toeristen! Gisteren zijn wij ook naar het strand geweest, op de fiets, en hebben wij eindelijk op het strand kunnen liggen. De gevolgen zijn goed zichtbaar, want sommige delen van ons lichaam zijn een beetje verbrand, zoals verwacht. Ja, wij hadden ons wel ingesmeerd hoor, maar toch.

Morgen gaan wij naar Dalat, dat ligt iets meer op hoogte en zeker niet minder warm! Aan het eind van deze week zullen wij al in HCMC (Saigon) zitten waar wij dan nog een weekje in de omgeving zullen doorbrengen. Het idee is om naar de Mekong delta te gaan en daar een scooter te huren om zo het platteland te gaan verkennen. Momenteel is het ruim boven de 30 graden in Saigon dus waarschijnlijk wordt het meer relaxen dan actief dingen doen. Nou het verhaal is al erg lang en daarom gaan wij zo maar even een verse fruit shake en een stokbroodje (het enige positieve van de Fransen in Vietnam) halen. Vanavond maar weer even een biertje halen voor 30 cent en gratis cocktails bij het hotel (oké vruchtensap met heel veel rum), want het is dan tenslotte weer happy hour! De foto's volgen dit keer iets later dan normaal, internet is hier niet optimaal!! Groetjes uit Vietnam!

Marian

Hoi hoi,

klinkt weer helemaal te gek. Echt te gek die reis van jullie, om jaloers op te worden (of al zijn). Fantastisch! Kijk uit naar jullie foto's.

Liefs Marian

Linda

Nou dit verhaal klinkt goed. Toevallig zijn mijn ouders op t moment ook in Vietnam en zij vinden het ook een erg mooi land met veel lekker eten.

Hebben jullie al loempia's op?

Veel plezier nog daar!

groetjes Linda

jes, den + kids.

hey daar,

28 gr nou dat is hier ver te zoeken het is hier nu koud met een flinke wind (Brrr) + regen.

hier gaat alles lekker zijn gangetje, huisje boompje beestje.
Gwen heeft zaterdag haar B diploma gehaald wij zijn hartstikke trots.

ben benieuwd naar de foto (nog even wachten).

groetjes van ons allemaal

Joella

Hallo Sten en Madeleine,

Leuk om weer van jullie te horen!
Willen jullie aub een beetje warmte en zon deze kant opsturen?

Groetjes,

Joella

Gerrit

Klinkt weer goed allemaal! Anyway, tijd voor scriptie :-(

En ook al is het in NL weer of geen weer. Ik draag weer een korte broek :-)

Mark& Marjolijn

Heeey Mad & Sten,

Leuk om weer wat van jullie te horen. Klinkt erg goed daar in Vietnam!! En heerlijk dat het zulk lekker weer is. Vandaag is het hier bagger, maar daarvoor was het best goed te doen. Helaas heb ik, Marjolijn, daar niet van kunnen genieten. Had de buikgriep zwaar te pakken, dus lag enkel op bed en meeste van de tijd zat ik op de wc :S.

Geniet lekker van het mooie weer en relaxen is ook lekker!!

Liefs Ons

Gerrie

Wat mooi, fris en kleurrijk daar in Vietnam. Heel veel vers en ook nog eens lekker fietsen. Mooi hoor. Veel plezier daar.