StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Carpe Diem

Nihao,

Weer even een berichtje van ons, dit keer vanuit Chengdu. Vanuit Beijing zijn wij met de trein naar Xi'an gegaan. Het was onze eerste treinreis in China en het beviel ons prima, op de snurkende Chinezen na. De reis duurde zo'n 14/15 uur en wij kwamen al vroeg aan in Xi'an, zo vroeg zelfs dat wij nog niet eens in onze dorm konden. Toen wij eindelijk in onze dorm konden, ontdekten wij dat we bij een stelletje stinkende Chinezen zaten. Hier hadden wij geen zin in en hebben meteen om een andere dorm gevraagd en gekregen. Nog even iets over het dormleven: Je ligt altijd met meerdere personen op de kamer, je weet niet met hoeveel en met wie, soms zit het tegen, maar vaak zit het het wel mee hoor. Madeleine is het eigenlijk wel een beetje zat, Sten vindt het eigenlijk wel prima en soms lopen de gemoederen wel een beetje op. Maar ja we blijven zuinige Hollanders he?!

Terug naar Xi'an: De enige reden waarom mensen, en dus wij ook, naar deze plaats gaan is vanwege het Terracotta leger. Dit leger, 1 van de 7 wereldwonderen is vast bij jullie bekend en daarom is verdere uitleg overbodig. Wij gingen met de bus hier naar toe (kost geen drol) en kwamen een uurtje later aan. Ook hiervoor moet iedereen weer entree betalen, in ons geval was dit 110 RMB (+/- 12 euro) p.p. Gelukkig had Sten nog zijn studentenkaart uit 2007 bij zich en mocht hij er voor de helft van het bedrag naar binnen. Nog even iets over toeristische attracties en entree in China: Echt voor alles moet men entree betalen! Als je een simpel park of tempel in wil, moet er betaald worden! Het is niet normaal meer en daarom hebben wij besloten om sommige dingen maar over te slaan, zoals het grootste Boeddha beeld ter wereld. Wij zijn het eigenlijk wel een beetje zat.

Terug naar het leger: Het viel ons eerlijk gezegd een beetje tegen. Er zijn 3 hallen waar je de soldaatjes kunt zien. Het handigste is om bij nr. 3 te beginnen en dan te eindigen bij nr.1, want die is het meest indrukwekkendste. Na hordes Chinezen te hebben ingehaald, kwamen wij locatie 1 binnen. Wij hadden hele lange rijen met soldaten verwacht, maar op de foto's kun je zien dat het toch een beetje tegenviel. Maar uiteindelijk was het natuurlijk wel de moeite waard! Verder hebben we in Xi'an niet zoveel gedaan, ja bij de MC Donalds en Pizza Hut eten. En toen doorgegaan naar Chengdu, ook weer met de trein. Deze was wat beter dan de vorige. Wat rustigere chinezen en een nieuwere trein. Kwamen in de trein ook nog 2 andere westerlingen tegen. En wat bleek...... van alle nationaliteiten in de wereld kwamen zij ook uit Nederland. Met Sven (ja echt maak geen grapje) en Soren zijn wij de eerste 2 dagen in Chengdu opgetrokken. Oké de 1e dag was meer beetje rustig aan doen. De 2e dag zijn wij op bezoek gegaan bij het Panda Breeding Centre net buiten Chengdu. Deze is ook heel makkelijk te bereiken met de bus. En kostte per bus 1 á 2 yuan. De entree voor het park was 58 yuan en ditmaal bestond er geen studentenkorting helaas. De panda's waren meer voor Madeleine en zij heeft er dan ook echt van genoten. Zoveel zelfs dat wij besloten om later nog een keertje te gaan. Het zijn gewoon mooie beesten ook al is het enige wat zij doen eten en slapen. De kleintjes spelen en bewegen op bepaalde momenten gelukkig wat meer. Kortom het waren de 2 tripjes meer dan waard. China bevalt ons tot nu toe erg goed met uitzondering van een aantal zaken. Deze zijn:

1. Dat Chinezen echt alleen maar aan zichzelf denken. Al is het als zij ergens moeten zijn en denken de eerste te moeten zijn (dan zijnduwen, trekken en voordringen de normaalste zaken van de wereld) of als zij in een auto, op een fiets / scooter zitten en denken werkelijk overal voorrang hebben. En wij dus letterlijk een paar keer bijna overreden zijn, omdat er een idioot op een zebrapad af kwam scheuren)
  2. Het roggelen, spugen op de grond en de luidruchtigheid van de Chinezen. Als zij bepaalde zaken nou eens zachtjes doen.... Nee het roggelen hoor je van de kamer naast je of van een kilometer verder, deuren worden dicht gesmeten en rekening houden met iemand die nog slaapt kennen de meesten helaas niet. Bovendien gaan zij om een uurtje of 11 á 12 in de avond naar bed en liggen dan tot ver in de middag het liefst nog op bed.

Morgen, 5 maart gaan wij met de trein en bus naar Lijiang (Yunnan province). Hier verheugen wij ons erg op, want hoe meer je naar het zuiden van China gaat, hoe mooier het wordt. De komende dagen gaan we o.a. een 3-4 daagse trekking houden in de Tiger Leaping Gorge (dit is de diepste kloof ter wereld). Alvast een prettig weekend en tot het volgende verhaal. Liefs Sten en Madeleine

Ellen (Sten's oude DR-kamer genoot ;))

Hey Sten en Madeleine,

Wat een leuk verhaal. Eindelijk gaat het een keer op een manier hoe zo een reis moet verlopen. De panda's lijken me echt zo lief. Mag je ze ook aan aanraken?? Hier gaat het werk gewoon door en afgelopen week is het wel mooi weer geweest, alleen een beetje koud. Maar nog 3 weken en dan is het officieel lente.
Tot snel weer!!

XX Ellen

Annemarie

Klinkt goed allemaal!! En tja, elke cultuur heeft zijn eigen dingen die niet echt bevallen :) als je maar kunt genieten van de dingen die wel leuk zijn!!

Heel veel plezier in de yunnan provincie!!!

(en aangezien ik weer voldoende opgeknapt ben om achter de computer te zitten :) zullen jullie vaker weer berichtjes van mij krijgen haha)

Veel liefs, Annemarie

Tim

Inderdaad weer een leuk verhaal met vooral leuke dingen als ik het zo hoor. Al blijven jullie toch ook af en toe zeuren maar dan ben ik natuurlijk gewend van me broertje..;-)

Heel veel plezier de komende tijd!

En owja, zondag is het 020-vernedermiddag....hoop ik!

Ciao

Frank en Jeanet

Wij lezen met veel plezier jullie belevenissen en ontberingen, dan zijn wij blij dat wij gewoon thuis zitten. Maar goed, Sten, volgens Frank heb je de sponsering bij de Chinese muur goed doorstaan. Toppie.

Groetjes

P.s. Joy vindt het jammer dat jullie niet naar Japan gaan.

ton en jos

geniet van de verhalen, jos verzamelt ze zodat zij het op het gemak kan lezen. Foto,s zijn fantasties.

Gerrit

Met de uitslag van Ajax - AZ kan je tevreden zijn.
Gaaf om jullie belevenissen te volgen. Geniet er van!
Ik doe nu aan een stukje sightseeing Europa; Wales.
Ook mooi.

Gerrit