StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Looking back and forward.

Namaste lieve allemaal,

onze tijd in Nepal zit er bijna op. Vandaag de laatste dag, vanavond vliegen wij naar het koudeChina (in Kathmandu is het nu lekker 20 graden) om daar weer aan een nieuw avontuur te beginnen. Onze laatste verhaal ging over de trekking die niet helemaal gelopen is, zoals wij hadden gehoopt. Vandaar dat wij de afgelopen tijd in Kathmandu zijn geweest. Wat niet betekent dat wij helemaal niks hebben gedaan. Wij hebben in die tijd 2 tempels bezocht en wat souvenirs gekocht. Van de tempels zullen ook de foto's volgen. De eerste tempel die wij hebben bezocht is de Swoyambhunath Temple, ook wel bekend als de Monkey Temple. Tijdens het bezoek aan deze tempel zijn wij hier ook nog omheen gelopen en kwamen een aantal zeer mooie beelden van Hindoestaanse Goden tegen. Deze zullen ook op de foto's te zien zijn.

De tweede tempel die wij hebben bezocht is de Pashupatinath Temple. Deze tempel ligt aan de heilige rivier de Bagmati. Deze is voor Nepalese mensen net zo heilig als de Ganges in India. Vandaar ook dat er aan deze rivier, in deze tempel, mensen gecremeerd worden. Iets wat wij ook hebben mogen aanschouwen. Voor Madeleine niet de leukste zaak van de wereld, zij vond het ook iets lugubers hebben. Sten daar in tegen was heel erg blij dat hij dit kon aanschouwen, want in India was hij dit misgelopen.Voor de mensen hier de normaalste zaak van de wereld. Zij geloven dat door hier mensen te cremeren zij niet meer reïncarneren en deze mensendirect naar het hiernamaals gaan. Ook hier zullen wij foto's van publiceren, die misschien niet voor de allerkleinste geschikt zijn!

Al met al dus nog wel wat gezien en gedaan. Terugkijkend op zowelIndia als Nepal in beide landen genoeg gedaan en meegemaakt, wat wij mee zullen nemen naar de toekomst. Voor een ieder die India en Nepal nog gaan bezoeken hier wat zaken die ons zijn opgevallen eneen ieder mee willen geven.

India is voor ons anders gelopendan gepland, vandaar dat wij ookniet echt van India zijn gaan houden. De hygiëne laat veel te wensen over enheel veel mensen komen in je persoonlijke ruimte. Ditalles moet je echt over je heenlaten komen en aangaan, want anders zal je India nooit leren kennen. En voor de één is India wel weggelegd, maar voor de ander ook absoluut niet. Kijk met eten echt heel goed uit en als je iets niet vertrouwd, niet eten, want wijkunnen uit ervaring spreken datje daar dan dubbel en dwars de prijs voorbetaald.Maar probeer er ook van te genieten, het spel dat gespeeld wordt mee te spelen om zo India te leren kennen.

Nepal verschilt wel iets van India. Oké de hygiëne isop momenten ook niet echt om over naar huis te schrijven. Alleen de mensen hier komen minderin je persoonlijke ruimte. Aangesproken zul je nog wel degelijk en dan vooral met vragen over of je een trekking wilt doen of in de avond of je wellicht wil roken en dan komen zij op de onderwerpen Marihuana of Super Skunk. Watzij zo grappig uitspreken datals het gebeurde (kwamen eigenlijk alleen naar Sten toe...je snapt wel waarom...) dat wij in lachen uitbarste. Wij hebben hierovernacht in het Tibet Guest House. Was waarschijnlijk wel iets duurder dan een andere, maar zeer goed te doen. Voor een normale tweepersoonskamer (wel aparte bedden) betaalden wij ong. 12 dollar (laag seizoen is 40% korting, mits internet reservering). En vergis je dan niet in de uiteindelijk rekening, want er komt dan nog belastingoverheen. Ook in de restaurants hanteren zij een belasting die niet in de op het menu genoemde prijzen vermeld staan. Reken op 10% belasting enook nog eens 13% service belasting. Dus fooi zit er dan ook al bij in en zijn wij niet onderuit gekomen. Bijandere zaken die je koopt moet jeecht onderhandelen. Minimaal de helft van de prijs bieden en dan uiteindelijk ergens in het midden uitkomen. Wanthier in Nepal worden wij blanken wel gezien als wandelde ATM machines!!

Nu nog even hierop het terras wachten op onze vlucht. Vliegen pas om 23.25 lokale tijd dus dat duurt hier nog wel even, maar morgen zullenwij dan arriveren in Beijing. Eens kijken wat China ons dan zal brengen!

Tot de volgende keer maar weer........