StenMad-DeWereldRond.reismee.nl

Feliz Navidad vanuit het warme Paraguay!

Lieve allemaal,

Vanuit Paraguay wensen wij jullie prettige kerstdagen en alvast een gelukkig, gezond en reislustig 2012 toe! Geniet maar eet en drink met mate, want onthoud dat niet iedereen op deze wereld het voorrecht heeft om kerst en nieuwjaar te vieren.

Vanuit Potosi gingen wij dus verder met de bus naar Sucre. Nog voordat wij op het busstation waren aangekomen, konden wij al in de bus naar Sucre stappen. Heerlijk zo'n ‘last minute' kaartje voor nog geen 2 euro! In Sucre zelf hebben wij niet zoveel gedaan, ondanks dat het een prachtig plaatsje is. Sten besloot dit keer maar alleen naar de markt te gaan, want Madeleine was een beetje moe van al die markten. Naast de vele markten zien wij ook vaak moeders borstvoeding geven in het openbaar in Bolivia. Vanuit Sucre namen wij de nachtbus naar Santa Cruz. Het werd een hobbelige rit, want de helft van de 14 uur durende rit ging over een onverharde weg. Santa Cruz is niet onze favoriete stad in Bolivia. Men zegt dat het meer Braziliaans is, maar of dat ook zo was? Overal werden wij weer aangestaard en mensen gedroegen zich zo arrogant als wat (of zijn wij soms arrogant geworden?). De enige reden dat wij hier waren, was om de 20 uur durende bus naar Asunción, Paraguay te nemen. In de omgeving van Santa Cruz is nog wel iets te doen hoor, maar vanwege de warmte, regen en de afstanden hadden wij maar besloten om even niets te doen. In de supermarkt zagen wij nog een tiental Amish mensen. De mannen zijn gekleed in een tuinbroek, geblokt overhemd en hebben een petje of hoed op en de vrouwen zijn gekleed in bloemetjes jurken tot over de knie en met lange mouwen. Hun kinderen zijn een kopie van hun ouders. Wij willen niet oordelen, maar...............

Momenteel zitten wij dus alweer een week in het warme Paraguay, ons een- na- laatste land en alweer het 17de land van onze reis. De busreis verliep erg langzaam, want na 26 uur waren wij eindelijk op de plaats van bestemming, Asunción de hoofdstad van Paraguay. Bovendien vertrokken wij ook nog eens 3 uur te laat, omdat de bus op de ene of andere manier vertraging had, terwijl deze uit Santa Cruz vertrok?! Bij de grens vond de douane vond het nodig om alle tassen te controleren op drugs. Nu hadden wij wat coca thee meegenomen en die mochten wij bijna inleveren, maar omdat wij zo lief keken mochten wij het houden. Paraguay is totaal niet toeristisch en dat vinden wij heerlijk. De hoofdstad was erg rustig en er staan een paar prachtige gebouwen uit de Spaanse tijd. Wij hebben dus heerlijk rustig aangedaan en o.a. aan onze fastfood verslaving gewerkt en nog een markt bezocht. Foto's maken kan hier veel makkelijker dan in Bolivia. Mensen willen hier zelfs op de foto!! Vanuit Asunción hebben wij de bus naar Concepcion gepakt. Hier waren wij volgens ons de enige toeristen in de hitte van Paraguay. Ook hier weer rustig aangedaan en genoten van de taferelen op straat. Het lijkt een beetje op Azië met al die brommers en scooters. Ook zie je overal nog mensen met paard en wagen rijden. En natuurlijk kon Sten zijn verslaving nog even bijwerken door rond te dwarrelen op een markt. Nu zitten wij weer even in Asuncion, omdat wij wat tijd over hebben en niet te snel door naar beneden willen reizen. Morgen gaan wij weer verder naar Encarnacion om daar (als wij een hotel kunnen vinden) de kerst door te brengen. In onze laatste weken zullen wij nog de watervallen bij Iguazu bezoeken en zullen wij nog een weekje op het strand van Copacobana liggen.

Dit was ons laatste blog van 2011. Wij hopen dat jullie net zoveel genoten hebben bij het lezen van de verhalen als wij bij het schrijven ervan. Tot in het nieuwe jaar.

Liefs Sten en Madeleine

ps: wij hebben ook ons profiel even aangepast, voor de liefhebber denken wij ook leuk om even door te nemen!!

Francine

Hey!!! leuke verhalen allemaal!!! Zeg, jullie gaan toch wel met oud en nieuw op de copacabana vuurwerk kijken met de 1-2 miljoen andere mensen??? Echt de gaafste oud en nieuw ervaring die ik ooit heb gehad met het mooiste vuurwerk dat ik ooit heb gezien!!!!! Heel veel plezier nog samen!

Tim

Jullie hebben weer aardig wat leuke dingen gezien. Maar wij krijgen hier ook genoeg voorgeschoteld hoor. Gisteren nog een mongool die graag op het 020-veld wilde lopen..;-)

Nou, ik wens jullie nog veel plezier en ook een heerlijke kerst en oud en nieuw gewenst!

Liefs, Tim

Tiny

Leuke kerstkaart hoor.
We wensen jullie ook fijne warme kerstdagen toe and have FUN.

Liefs PAMA

P.S. Het zou leuk zijn,dat een ieder die dit leest een kerstgroet achterlaat. Dat zullen er waarschijnlijk best wel veel zijn,Sten en Madeleine zullen het waarderen.

Gertjan, Linda en Bridget

Wij hebben zeker genoten van al jullie reisverhalen, bedankt dat wij ook een klein beetje op wereldreis mochten.

Feliz navidad y propero ano nuevo!

Groeten,
Gertjan, Linda en Bridget

Susanne

Jullie ook hele fijne dagen gewenst en een heel gelukkig nieuwjaar! Leuk om jullie aangepaste profiel te lezen! Daar heb ik zeker wel wat aan bij de keuzen van de landen die wij willen gaan bezoeken. Geniet nog van de laatste dagen!
Liefs, Susanne

Ellen Grim

Hoi Sten en Madeleine,

Snik snik, jullie laatste blog :(!!Afgelopen jaar ben ik regelmatig op de hoogte gehouden door jullie prachtig geschreven verhalen. Misschien nog een ambitie om blogs in gratis mediakrantjes te gaan schrijven?? Ben erg benieuwd wat jullie nou van plan zijn! Ga je weer terug naar Lelystad? Of komen jullie in Den Haag wonen ;)!?!?Houden jullie misschien een wij-zijn-terug-in-onze-vaderland feestje??? Ik wens jullie prettige feestdagen toe en alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst!!!! Geniet nog van de laatste daagjes daar. Tot snel!! xx Ellen

Zandra

Hoi hoi,

Jullie hebben een gezellig feestje gemist gisteren, maar dat kan natuurlijk niet op tegen wat wij allemaal missen als we jullie verhalen lezen.
Ik hoop dat jullie fijne feestdagen hebben, al is het natuurlijk allemaal heel anders aan de andere kant van de wereld.
Tot gauw

Gerrit

Inmiddels zijn de kerstdagen alweer voor bij. Ik hoop dat jullie die mooi zijn doorgekomen.

Alvast een goed begin van 2012 gewenst en Sten, ik denk dat we maar ergens op een markt moeten afspreken dan ;-)